سیستم های نظارتی مدار بسته

 انوع دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته دام:

نام دوربین دام (Dome) از شکل ظاهری دوربین مداربسته که گنبدی شکل است، گرفته شده است. به دلیل نصب این دوربین ها بر روی سقف، گاها نیز به این دوربین ها دوربین های سقفی نیز می گویند. دوربین مداربسته دام گزینه مناسبی برای فضاهای داخلی مانند فروشگاه، ادارات، پارکینگ منازل و مکان های عمومی، هتل ها، بیمارستان ها و … است.

دوربین مدار بسته کیوب:

دوربین کیوب دوربین های پایه داری هستند که قابلیت نصب زیر سقف و روی دیوار را دارند. معمولا دارای میکروفن داخلی و اسپیکر هستند. ارتباط صوتی دو طرفه در این مدل از دوربین مدار بسته بسیار رایج است.

 

دوربین چشم ماهی:

دوربین چشم ماهی یا Fisheye به دلیل ساختار ظاهری که شبیه چشم ماهی دارد به این اسم نام گذاری شده است. این دوربین ها امکان زاویه دید ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه را می دهند. به این واسطه با کاهش تعداد دوربین های مصرفی می شود. دوربین چشم ماهی دارای لنز ثابتی است و باید بر روی مرکز سقفی با حداقل ۳ متر ارتفاع نصب شود تا تصویر کلی از محیط تحت پوشش ارایه دهد.

 

دوربین مخفی و پین هول: pinhol

نوع دیگر از دوربین های مداربسته دوربین های مخفی هستند. به علت کوچک بودن بدنه آنها و قابلیت مخفی شدن به دوربین های مخفی شهرت دارند. در این میان برخی از انواع آن به صورت دوربین های مینیاتوری یا پینهول در بازار وجود دارند. دوربین های سوزنی نیز از این دسته از دوربین ها محسوب می شوند.

 

دوربین مدار بسته برمبنای لنز

معیار دیگری که می توانیم برای دسته بندی دوربین های مداربسته ارائه کنیم لنز دوربین است. دوربین ها از نظر لنز به دو دسته عمده لنز ثابت یا Fixed و لنز متغیر یا Varifocal تقسیم می شوند. این مشخصه را در دیتا شیت دوربین به صورت یک عدد همراه با mm (میلی متر) و عبارت Fixed یا Varifocal مشاهده خواهید کرد.

 

دوربین با لنز ثابت قابلیت تنظیم میدان دید را ندارند و فاصله کانونی آنها ثبات است. به عنوان مثال دوربین با لنز ۲.۸میلی متر زاویه دیدی حدود ۹۰ درجه را ارائه می دهد و نمی تواند زاویه دید ۶۰ یا ۱۸۰ را ارائه دهد. در دوربین با لنز وریفوکال به علت دارا بودن فاصله کانونی قابل تنظیم می توانید میدان دید را برحسب نیاز و متناسب با لنزهای آن تغییر دهید. نوعی از لنزهای متغیر به صورت موتورایز هستند. به این ترتیب که قابلیت تنظیم و زوم به صورت خوکار و از طریق منو را در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

۳. نوع دوربین مدار بسته براساس کیفیت تصویر

کیفیت تصویر اولین گزینه ایست که بسیاری از مشتریان در زمان انتخاب دوربین به آن توجه می کنند. ذکر این نکته لازم است که عوامل مختلفی در کیفیت تصویر دوربین مدار بسته نقش دارد. اما یکی از بارزترین عامل رزولوشن و وضوح تصویر است. در مشخصات دوربین رزولوشن تصویر را به صورت یک عدد در کنار MP (مگاپیکسل) مشاهده می کنید. در واقع این عدد به تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر اشاره دارد. هر چه این عدد بزرگتر باشد تصویر از تعداد پیکسل های بیشتر تشکیل شده و جزئیات تصویر مشخص تر است. رایج ترین رزولوشن برای دوربین های مدار بسته ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۲ مگاپیکسل است. اما پر فروش ترین روزلوشن ها عموماً ۱، ۲، ۴ و ۸ مگاپیکسل است.

 

۴. دوربین مداربسته دید در شب

قابلیت دید در شب دوربین مدار بسته تنوع این محصول را بیشتر کرده است. یک فاکتوری که بتوانید دوربین مداربسته را تقسیم بندی کنید همین قابلیت است. به طور کلی دید در شب دوربین به دو صورت سیاه و سفید و رنگی است. دوربین هایی که به دید در شب سیاه و سفید مجهز هستند ممکن است به صورت IR یا Exir باشند. هر دو این تکنولوژی از نور مادون قرمز استفاده می کند اما کیفیت تصویر ارائه شده با اکسیر به مراتب بهتر از IR است.

 

دید در شب رنگی قابلیتی که با آن تصاویر در محیط های کم نور و شب هنگام مانند روز به صورت رنگی ثبت می شود. وجود رنگ در تصویر خود بخشی از جزئیات را صحنه را به نمایش می گذارد. بنابراین در کاربری های حساس که نیاز به جزئیات بالایی از تصاویر ثبت شده است این قابلیت بسیار مفید خواهد بود. در انواع دید در شب های رنگی می توان به ColorVu، Starlight، Warmlight و Spotlight اشاره کرد.

دوربین مداربسته تحت شبکه:

دوربین مدار بسته تحت شبکه را با نام دوربین IP نیز معرفی می کنند. کیفیت تصاویر در ساختار شبکه به مراتب بالاتر و بهتر است. ضمن اینکه قابلیت پردازش تصویر به طور گسترده تری در دسترس است. این سیستم ها در نسل های جدید به قابلیت های هوشمند مجهز شده اند. به گونه ای که در طراحی خانه، ساختمان و شهرهای اسمارت کارایی دارند. گرچه ویژگی ها و جذابیت های

همانطور که از نام آنها پیداست، دوربین های IP از طریق WiFi یا کابل Power over Ethernet (PoE) به یک شبکه متصل می شوند.

عکس  دوربین

DVR  یا دستگاه ضبط ویدئو دیجیتال (Network Video Recorder)، دستگاهی برای ضبط تصاویر به صورت دیجیتالی است. DVR فیلم‌ها را در فضاهای ذخیره‌سازی مانند هارد، ذخیره می‌کند. تا بتوانید آن را در هر زمان و هر کجا که خواستید مشاهده کنید. یک سیستم نظارت تصویری مبتنی بر DVR شامل یک یا چند دستگاه دی وی آر و انواع دوربین مدار بسته است که معمولا با استفاده از کابل‌های کواکسیال به DVR متصل می‌شوند. انواع دی وی آر ها می‌توانند ساعت‌ها فیلم را ذخیره کنند و توانایی استفاده از تشخیص حرکت برای شروع ضبط را دارند.

انواع DVR کدامند؟

DVR ها انواع مختلفی دارند که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. مانند تفاوت در اندازه و تعداد کانال ورودی، تفاوت در انواع دوربینی که به آنها متصل می‌شود، و یا تفاوت در مشخصات DVR، مانند رزولوشن، دسترسی از راه دور، کدک فشرده‌سازی و …